تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان-راهبرد معاصر

تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان

سهام عدالت متوفیان باید توسط وراث تعیین تکلیف شود و مدیر برنامه‌ریزی و توسعه سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار خواستار اقدام وراث سهامداران متوفی شد.
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۱ - ۲۹ دی ۱۳۹۹ - 2021 January 18
کد خبر: ۷۴۵۲۳

به گزارش راهبرد معاصر از زمان آزادسازی سهام عدالت بحث سهام عدالت متوفیان در میان است و مدیر برنامه‌ریزی و توسعه سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار خواستار تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان توسط وراث شد. چندی پیش اعلام شد که انتقال سهام به وراث از طریق سایت امکان پذیر شد.

تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان

سهام عدالت متوفیان

محمدجواد فرهانیان، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهاداردر رابطه با سهام عدالت وراث ،گفت: شرایط کرونا و لزوم رعایت دستورالعمل های بهداشتی سبب شده این شرکت کل فرآیند انتقال سهام به وراث را به شکل مکانیزه انجام می‌دهد.

فرهانیان گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۱۵ سال گذشته بیش از سه میلیون نفر از سهامداران عدالت فوت شده‌اند که وراث باید برای تعیین تکلیف سهام عدالت آنها اقدام کنند.

وی اضافه کرد: ابتدا وراث قانونی می‌توانند برای اطلاع از وضعیت سهام عدالت متوفیان به نشانی اینترنتی samanese.ir مراجعه و با ورود اطلاعات هویتی متوفی از مشمول بودن وی کسب اطلاع کرده و صورت وضعیت دارایی سهام عدالت مربوط را مشاهده کنند.

وی خاطرنشان کرد: پس از انجام انحصار وراثت، ورثه باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنند و یکی از ورثه با مراجعه به سایت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، قسمت میز خدمت الکترونیک را انتخاب کرده و اطلاعات مربوط به انحصار ورثه را بارگذاری می‌کند، در نهایت شرکت سپرده‌گذاری اقدام های لازم برای انتقال سهام عدالت به وراث را انجام می‌دهد.

فرهانیان توضیح داد: زیرساخت‌های الکترونیکی تخصیص سهام عدالت متوفیان به وراث در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی آماده شده و منتظر تایید نهایی قوه قضاییه است و چنانچه قوه قضاییه تایید کند، کلیه فرایند انتقال قهری به شیوه مکانیزه انجام می‌شود. به عبارت دیگر چنانچه قوه قضاییه تایید کند، این سهام به شکل خودکار به ورثه قانونی متوفی منتقل خواهد شد.

تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان

مدیر برنامه ریزی و توسعه سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار گفت: انتقال قهری مجموعه‌ای از اقدام‌های اجرایی و فرآیند‌هایی است که موجب می‌شود دارایی اوراق بهادار متوفی از کد سهام‌داری وی خارج و به تملک وراث قانونی درآید.

وی خاطرنشان کرد: برای فرایند انتقال قهری آماده کردن گواهی فوت شخص متوفی، گواهی انحصار وراثت، گواهی‌نامه واریز مالیاتی، شناسنامه و کارت ملی شخص متوفی و تمامی وراث لازم است.

اردیبهشت ماه امسال معاون سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده بود که تا یک ماه آینده فرآیند تعیین تکلیف سهامداران در سامانه سهام عدالت انجام می‌شود و بعد از ارسال اسامی سهامداران عدالت به شرکت سپرده‌گذاری، وراث می‌توانند با گواهی فوت و وکالت، کار‌های قانونی انتقال سهام را انجام دهند.

 

انتقال خودکار سهام عدالت متوفیان در صورت تصویب قوه قضائیه

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، سمات اعلام کرد: در صورتی که قوه قضائیه تصویب کند، سهام عدالت متوفیان به صورت قهری و خودکار به ورثه آنها منتقل می‌شود.

تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان

معاون عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: زیر ساخت‌های الکترونیکی تخصیص سهام عدالت متوفیان به وراث در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی آماده شده و منتظر تایید نهایی قوه قضائیه است.

‌از 49 میلیون سهامدار عدالت ظرف 14 سال گذشته حدود 2.6 میلیون نفر فوت کرده‌اند، با توجه به این که ارزش سهام عدالت تا قبل از آزادسازی معلوم نبود، معمولا تعداد اندکی در حدود 120 هزار نفر از ورثه دنبال انحصار وراثت سهام متوفیان خود رفتند.

از زمان آزادسازی سهام عدالت در 9 اردیبهشت 99 هم ابتدا فقط 30 درصد سهام آزاد و قابل معامله شد و سپس در عید غدیر امسال 30 درصد دوم آزاد شد و قرار است طبق قول رئیس جمهور، در دهد فجر امسال 30 درصد سوم و تا پایان سال جاری 100 درصد سهام عدالت آزاد و قابل معامله شود.

از طرفی با توجه به ریزش شاخص بورس تهران و در نتیجه کاهش ارزش سهام عدالت که از نیمه دوم مرداد امسال تا کنون روی داده،‌ ارزش پرتفوی سهام عدالت 532 هزارتومانی اسمی از حدود 20 میلیون به زیر 10 میلیون تومان رسیده است، ‌لذا از نظر اقتصادی صرفه ندارد که ورثه دنبال انحصار وراثت بروند.

بنابر این اگر قوه قضائیه با همکاری سمات مصوب کنند، این سهام به صورت خودکار به ورثه قانونی متوفی منتقل خواهد شد که با توجه به شرایط کرونایی از مراجعه مردم به ادارات نیز جلوگیری می‌کند.

از طرفی به گفته علیرضا صالح، رئیس سابق سازمان خصوصی سازی حدود 5 میلیون نفر از سهامداران هنوز شماره شبا برای دریافت سود سهام عدالت در سال‌های 96 تا 98 را اعلام نکرده‌اند، که به نظر می‌رسد، یا افراد از سهامدار بودن خود اطلاع نداشته و یا مربط به سهام متوفیان است.

حال ممکن است، ورثه اکثر متوفیان اصولا اطلاعی از سهامدار بودن متوفای خود در سهام عدالت نداشته باشند تا چه رسد به این که دنبال انحصار وراثت سهام عدالت بروند.

تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان

مالیات سهام عدالت وراث بخشیده شد

محمدجواد فرهانیان درباره آخرین اقدامات واگذاری سهام عدالت اموات افزود: بخشی از اقدامات، فراهم شدن زیرساخت‌ها برای واگذاری الکترونیک این سهام به وراث است و بخشی دیگر، پیوستن دو سازمان، دستگاه قوه قضاییه و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به همدیگر است.

وی ادامه داد: البته عمده اقدامات زیرساختی، انجام شده,، اما پیوستن دو دستگاه به یکدیگر، زمان‌بر است؛ نمی‌خواهیم مردم را در وضعیت اضطرار قرار دهیم و پیشنهاد ما به همه مردم این است تا فراهم شدن زیرساخت‌ها، اقدامات مربوط به انحصار وراثت را انجام دهند.

مدیر برنامه‌ریزی شرکت سپرده‌گذاری گفت: طبق مصوبات، مالیات سهام عدالت وراث هم بخشیده شده است.

فرهانیان درباره زمان انتقال سهام عدالت اموات به وراث افزود: این موضوع بستگی به آماده بودن دو دستگاه دارد البته شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، کار‌های زیادی در این زمینه انجام داده است.

تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان

وی گفت: وراث سهام عدالت اموات، عملا سهام داران شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی خواهند بود و مشمول روش غیر مستقیم هستند چراکه کسی روش مدیریت سهام را برای آن‌ها انتخاب نکرده است؛ بنابراین کسی بازنده نیست.

مدیر برنامه‌ریزی شرکت سپرده‌گذاری تاکید کرد: نمی‌توانیم قولی بدهیم، اما شاید برای این دسته از افراد، روش جدیدی انتخاب شود تا بتوانند سهام به ارث رسیده را مدیریت کنند، اما در حال حاضر برداشت ما این است که همه کسانی که میراث‌دار سهام عدالت متوفیان هستند روش غیرمستقیم را انتخاب کردند.

فرهانیان با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از سهام‌داران عدالت فوت شده‌اند، گفت: عمده متوفیان سهام عدالت از استان تهران هستند.

کلمات کلیدی: سهام عدالت
مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده